Faculty of Information Technology

More ...

About Faculty of Information Technology

Faculty of Information Technology

The Faculty of Information Technology is one of the most recent faculties at the University of Tripoli, as it was established in pursuant to the former General People's Committee for Higher Education Decision No. 535 of 2007 regarding the creation of Information Technology Faculties in the main universities in Libya.

 

Upon its establishment, the Faculty consisted of three departments: Computer Networks Department, Computer Science Department and Software Engineering Department. It now includes five departments: Mobile Computing Department, Computer Network Department, Internet Technologies Department, Information Systems Department and Software Engineering Department.

 

The Faculty’s study system follows the open semester system by two (Fall and Spring) terms per year. The Faculty began to actually accept students and teach with the beginning of the Fall semester 2008. It grants a specialized (university) degree in information technology in any of the aforementioned disciplines. Obtaining the degree requires the successful completion of at least 135 credit hours. Arabic is the language of study in the college, and English may be also used alongside it. It takes eight semesters to graduate from the Faculty if Information Technology.

 

The Faculty aspires to open postgraduate programs in the departments of computer networks and software engineering in the near future.

Facts about Faculty of Information Technology

We are proud of what we offer to the world and the community

100

Publications

49

Academic Staff

1710

Students

159

Graduates

Faculty of Information Technology Announcements

2022-10-31
More Annuncements

Faculty of Information Technology News

2021-05-04 913 0
More News

Programs

Bachelor - Computer Networks

The Bachelor of Computer Networks program prepares students to have the required knowledge to work on computer netwroks. It gives the student the required...

Details
Bachelor - Information Systems

The Department of Information Systems is concerned with how information technology is used, practiced and applied in all service and technical fields....

Details
Bachelor - Software Engineering

With the development of technology and the increase in the size of software, the completion of large software projects requires programmers to work in...

Details

Who works at the Faculty of Information Technology

Faculty of Information Technology has more than 49 academic staff members

staff photo

Dr. Abdusalam Alfitory Ahmad Nwesri

Abdusalam Nwesri is one of the staff members at the department of Software Engineering faculty of Information Technology. He is working as an Assistant Lecturer since 2014-12-16. He teaches several subjects in his major and has several puplications in the field of his interest.

Publications

Some of publications in Faculty of Information Technology

Comparative Study on Inverted File versus Signature File performance in Information Retrieval System used by Arabic Language

Abstract--- In this research paper we have presented a comparison among two Information Retrieval models namely, Inverted file and Signature file for investigating their performance in Arabic Information Retrieval Systems. We have studied both models as to judge the models performance and their effectiveness. arabic 16 English 108
Mohamed Abdeldaiem Abdelhadi Mahboub(2-2015)
Publisher's website

التوظيــف الأمثــل لتقنيــة المعلـــومات في التعليــم العــالي في ليبيا تحــــديات وحـــــلول

الهدف من هذه الدراسة معرفة أهم التقنيات الحديثة المستخدمة في العملية التعليمية والتي لها الأثر الكبير في تطوير العملية التعليمية ومدى استخدامها, والاطلاع على أهم المقومات والدوافع التي تؤيد فكرة توظيف تقنيات المعلومات في التعليم والتعليم الالكتروني, وأيضاً التعرف على أكبر التحديات التي تعرقل التوظيف الأمثل لتقنيات المعلومات, ومعرفة الأسباب وراء ذلك والبحث عن الحلول لها. نظم إدارة التعلم كنظام البلاك بوردBlack Board على سبيل المثال من شأنه حل جُل مشاكل الجامعة الإدارية والتعليمية والعلمية، خصوصاً مع الزيادة الملحوظة في أعداد الطلبة الراغبين في الانخراط في التعليم الجامعي. حيث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي المتمثل في الاستبانة كأداة للدراسة، باعتبارها أداة لجمع البيانات، حيث تضمنت (60) فقرة، والتي طبقت على (70) من أعضاء هيئة تدريس وطلبة لكليتي التربية قصر بن غشير وتقنية المعلومات بجامعة طرابلس الليبية، كعينة للدراسة، والتي تم اختيارها عشوائياً. وتم تحليل البيانات باستخدام التكرارات والنسب المئوية ,وأظهرت النتائج النهائية للدراسة أن توظيف تقنية المعلومات في أغراض التدريس في التعليم العالي في ليبيا مازال في مراحله الاولى، ولازال يواجه جملة من التحديات تتمثل في ضعف البنية التحتية، وما ينتج عنها من ضعف خدمات الجامعة وخدمات الإنترنت، وعدم توفر معامل الحاسوب في بعض الكليات، بالإضافة لقلة الخبرات والكوادر المؤهلة تقنياً، وغياب دور مراكز الدعم الفني، بالإضافة الى قلة الثقافة وعدم الدراية بنظم إدارة التعليم الحديثة كنظام البلاك بورد ...الخ. إن عملية التوظيف الأمثل لتقنية المعلومات في العملية التعليمية بالجامعات يجب أن تسبقها خطوات جادة من أعضاء هيئة التدريس والجهات التنفيذية للجامعات، لاتخاذ قرارات تدعم هذا التوظيف بطريقة حديثة تواكب متطلبات العصر
انتصار منصور رمضان الاحول, ناهد فتحي محمد فرح, زهره عبدالله بركة الاشعل, نزيهة علي صالح صكح المصراتي(1-2019)
Publisher's website

Survey on Academic Staff Awareness of Open Educational Resources

Open Educational Resources become an important asset for many educational institutions. In this paper we report the analysis of our survey data on using open educational resources at the University of Tripoli (UoT) among the academic staff members. The survey data was collected electronically to assess the awareness and usage of open educational resources within the University of Tripoli. Results of our survey reveal that 90% of academic staff members surveyed are using open educational resources, but they are not contributing much to OER due to lack of support from university. arabic 8 English 56
Abdusalam F. Ahmad Nwesri(5-2019)
Publisher's website