كلية تقنية المعلومات

المزيد ...

حول كلية تقنية المعلومات

تعد كلية تقنية المعلومات من أحدث كليات جامعة طرابلس حيث أنشئت بموجب قرار اللجنة الشعبية العامة للتعليم العالي سابقاً رقم 535 لسنة 2007م بشأن استحداث كليات تقنيات المعلومات بالجامعات الأساسية في ليبيا.

تكونت الكلية عند إنشائها من ثلاثة أقسام هي: قسم شبكات الحاسوب، قسم علوم الحاسوب وقسم هندسة البرمجيات والآن تشتمل على خمسة أقسام هي: قسم الحوسبة المتنقلة، قسم شبكات الحاسوب، قسم تقنيات الانترنت، قسم نظم المعلومات وقسم هندسة البرمجيات.

يتبع نظام الدراسة بالكلية نظام الفصل المفتوح ويضم كل عام دراسي فصلين دراسيين خريف وربيع وقد بدأت الكلية بقبول الطلاب والتدريس فعلياً مع بداية فصل الخريف 2008م. وتمنح الكلية درجة الإجازة المتخصصة (الجامعية) في تقنية المعلومات في أي من التخصصات سالفة الذكر. والحصول على الدرجة يتطلب إنجاز 135 وحدة دراسية على الأقل بنجاح. اللغة العربية هي لغة الدراسة بالكلية ويجوز استخدام اللغة الإنجليزية إلى جانبها. أما مدة الدراسة بالكلية فهي ثـمانية فصول دراسية.

تطمح الكلية إلى افتتاح برامج دراسات عليا بقسمي شبكات الحاسوب وهندسة البرمجيات مع بداية فصل الربيع 2018م.

حقائق حول كلية تقنية المعلومات

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

80

المنشورات العلمية

46

هيئة التدريس

1710

الطلبة

159

الخريجون

البرامج الدراسية

بكالوريوس في تقنية المعلومات
تخصص هندسة البرمجيات

يهدف البرنامج الى إعداد الكوادر القادرة على إداء انجاز المشاريع البرمجية بالطرق الهندسية...

التفاصيل
بكالوريوس في تقنية المعلومات
تخصص الحوسبة المتنقلة

...

التفاصيل
بكالوريوس في تقنية المعلومات
تخصص نظم المعلومات

يهتم قسم نظم المعلومات بكيفية استخدام تكنولوجيا المعلومات وممارستها وتطبيقها في...

التفاصيل

من يعمل بـكلية تقنية المعلومات

يوجد بـكلية تقنية المعلومات أكثر من 46 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ. محمد معتوق محمد الكوم

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في كلية تقنية المعلومات

Applying MPLS Technique as On-Chip Communication Means for Network-on-Chip with Mesh Topology

This paper describes designing an efficient mesh topology Network-on-Chip system by employing MPLS protocol as an on-chip communication technique. A discrete-event simulator is developed in C++ to show the applicability of MPLS in providing efficient on-chip communication for multicore processing system-on-chip designs. Experimental results are compared with two simulators: wormhole equipped with virtual channels; and MPLS-based fat tree network-on-chip systems. Outstandingly, MPLS as on-chip communication means recorded better results than the wormhole +virtual channels in terms of throughput and packet end-to-end delay (latency).
Azeddien M. Sllame, Hadeel Ben Rajab , Nagwa Salama (1-2021)
Publisher's website

Developing a mobile game app themed about Libyan culture using Unity engine

This paper presents the design and implementation of an educational game App using Unity engine. The game aims to provide informative experience of Libyan traditions while keeping players entertained. Also, the game attempts to document Libyan fading traditions while being amusing and enjoyable. This game will be very first Libyan games to be launched into Google Play Store.
Khaled Mohamed khalifa Ben Hamed, Nahed Fathi M Farah, Mohamed Bashagha, Mohanned Binmiskeen(12-2020)
Publisher's website

A Comparative Study of VoIP over IEEE 802.11(b, g) and WiMax (UGS, ertPS) Wireless Network Technologies

This paper describes a comparative study of the performance of VoIP over wireless networks using OPNET tool. The simulation study is completed by running VoIP application in different network scenarios with IEEE 802.16 (UGS, ertPS) and IEEE 802.11 (b, g) with best effort service and interactive service The result clearly illustrated that the WiMax type ertPS has the best performance among all tested cases
Azeddien M. Sllame, Hana Soso, Mona Aown, Lamya Abdelmajeed(9-2016)
Publisher's website