قسم المحاسبة

المزيد ...

حول قسم المحاسبة

تأسس قسم المحاسبة مع بداية تأسيس الكلية عام 1991 ف ومنذ إنشائه يقوم بجهود كبيرة لتحقيق أهدافه في التعليم والتدريب والاستشارات وخلق بيئة علمية تزود سوق العمل بخريجين تتوفر لديهم المعرفة المهنية والأكاديمية والقدرات والمهارات ويتمتعون بقيم أخلاقية تمكنهم من مواجهة التحديات التي تفرضها بيئة الأعمال المتغيرة وذلك من خلال إعداد البحوث والسعي نحو تأسيس علاقة بين بيئة الأعمال ومهنة المحاسبة , وقد أثمرت تلك الجهود ثمارا طيبة تمثلت في توفير الكوادر المحاسبية والمالية المؤهلة لسد حاجات المجتمع في القطاعين الحكومي والخاص في مجالات تخصص المحاسبة والمالية, كما أن القسم يسعي جاهدا في تطوير البرامج التعليمية في ضوء المتغيرات والمستجدات العلمية ومتطلبات المهنة.

حقائق حول قسم المحاسبة

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

85

المنشورات العلمية

64

هيئة التدريس

995

الطلبة

0

الخريجون

البرامج الدراسية

بكالوريوس - المحاسبة

تم منح ادن مزاولة  لقسم المحاسبة سنة1991 وتاريخ بدء الدراسة الفعلية بالبرنامج  العام الجامعي: 1991/ 1992م ، وهو أحد أكبر وأهم التخصصات الرئيسية بالكلية، ويجود به كوادر جامعية مؤهلة وذات كفاءة عالية في مجال التخصص ويمنح القسم درجة البكالوريوس والماجستير في تخصص المحاسبة ...

التفاصيل

من يعمل بـقسم المحاسبة

يوجد بـقسم المحاسبة أكثر من 64 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ.د. عماد علي ناجي السويح

عماد السويح هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم المحاسبة بكلية الإقتصاد طرابلس. يعمل السيد عماد السويح بجامعة طرابلس كـأستاذ مشارك منذ 2014-06-01 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم المحاسبة

مدى توفر مقومات تفعيل أداء لجان المراجعة في البيئة المحلية

إن دور لجان المراجعة في الدول العربية ما يزال ضعيفاً , وذلك نظراً لأن هذه الممارسات تعتبر حديثة ذات أبعاد مختلفة , تؤثر في المؤسسة التي تتبعها , وكذلك في علاقتها مع جميع الأطراف المتعاملة معها , والتي تم تجاهلها من قبل ممارسي مهنة المحاسبة , مما أثر سلباً على نجاحها في تحقيق أهدافها. لهذا وجب على المؤسسات عند تكوين لجان المراجعة داخل هيكلها التنظيمي أن تقوم بتقنين كل ما يتعلق بها من جميع النواحي , وأيضا دراسة البيئة التي ستعمل بها لجان المراجعة , ودراسة مدى توفر المقومات التي تساهم في إنجاح تكوينها , وتضمن فاعلية أدائها , حيث تحتاج لجان المراجعة إلى مجموعة من المقومات , منها ما هي مقومات يجب توفرها في عضو لجنة المراجعة , ومقومات يجب توفرها في بيئة المؤسسة التي ستعمل فيها اللجنة , ولبيان مدى إمكانية نجاح تكوين لجان المراجعة بالبيئة المحلية كان لابد من دراسة وتقييم مدى توفر مقومات تفعيل أداء لجان المراجعة في البيئة المحلية ويتمثل هدف الدراسة في إلقاء الضوء على هذه المقومات ومدى توفرها في البيئة المحلية , واستهدفت الدراسة فئة أساسية هم أعضاء مجالس الإدارات الذين يشغلون وظيفة أعضاء لجان مراجعة في المصارف التجارية بالبيئة المحلية , وتم تحليل البيانات المتحصل عليها من خلال صحيفة الاستبيان بأسلوب التحليل الوصفي , وذلك لاختبار فرضيات الدراسة . وقد انتهت الدراسة لنتيجة مفادها أن أعضاء لجان المراجعة في البيئة الحلية يتوفر فيهم شرط المؤهل العلمي المطلوب والخبرة المالية والمحاسبية , وأنهم على إدراك كافٍ لأهمية تحديد المدخل المتبع في تشكيل لجان المراجعة , بينما لا يتوفر فيهم شرط الاستقلالية المطلوب لشغل وظيفة عضو لجنة مراجعة , وأيضا هناك ضعف في أداء إدارة المراجعة الداخلية , وتدني مستوى الخدمات المقدمة من خلالها. وبناء على النتائج التي توصلت إليها الدراسة فإنها توصي بالعمل على تعزيز نقاط القوة المتوفرة في أعضاء لجان المراجعة , وذلك بوضع برامج لتطوير قدرات أعضاء لجان المراجعة وتأهيلهم بما يخدم متطلبات وظيفة عضو لجنة المراجعة , والعمل على التوصيف الواضح لوظيفة واستقلالية عضو لجنة المراجعة وعدم تعرضه لما يؤثر عليها من حيث المصالح المالية والمهام التنفيدية التي قد توكل إليه, واختيار أعضاء مجلس الإدارة منذ البداية على أساس هذا التوصيف , وكذلك العمل على تحسين أداء إدارة المراجعة الداخلية وذلك من خلال اختيار موظفين على درجة عالية من المهارة والخبرة في مجال المراجعة , وأيضا ضمان التدريب المستمر لهم على جميع المهارات التي تتطلبها مهنة المراجعة وتسهم في جودة تقديم الخدمات.
محمود جمعة محمد الدائخ (2014)
Publisher's website

قواعد الاستقلالية بين التطبيق العملي والتطوير

Abstract Taking in account the importance of the auditor’s independency and considering it the Most important feature the auditor must possess, Where it is considered the basis of The auditor’s profession and the main reason for its existence in the society; and in Attempt of studying the real audit standard exercised in Libya and the extent of its Success in achieving the objectives that it was set for.This study conducts a research on the independent rules actually implemented in Libya and on what standards it refers to; nevertheless, its research is based on to what Extent the independent rules mentioned in the standards of the international auditing Are suitable as a basis for the ideals of auditing to be relied on in Libya.There's a problem in studying the standards of independence implemented in Libya And its nature, in reference to the source of issuing and level of distribution of each Practice in between Libyan auditors and to the extent of Success of these standards Implemented to achieving its aims. From another aspect, this study aims to investigate the compatibility and suitability of The rules of independence enlisted in the International Auditing Standards with the Vocation practices in Libya.The study focused on three main assumptions: The first - There is no general agreement on particular standards followed by .Libyan Auditors. The second - the present situation for auditing in Libya does not suit the Libyan Environment and is not appropriate for organizing professions in it. - The third - the rules of independence enlisted in the International Auditing . Standards are not consistent with the vocational practice in Libya.The study was divided in two parts Oral and Practical.The Oral part composed of three Sections. - The First section was an introductory included the problem and the Essentials of The study and all previous studies and the pursued program of study. - The second section consisted of the standards of auditing, as of what it is and the Sectors responsible for the issuance of the standards in countries and the standards of Auditing in Libya.. -The Third section related to the independence of auditing and the risks of Independence and the independence of auditing in Libya.The Practical part composed of two Sections.The first section includes the clarification of the pursued program of study in the Practical study in this research, relating to society; and the case of study include: The society of study consisting of all auditors who practice the profession of auditing Via Legal auditing Offices in Libya and the case of study was limited to the auditors Who work in this profession and their offices location are in the Center of Tripoli. The Auditing Offices in the Center of Tripoli were chosen by the first society of Study; as a first step; in addition choosing randomly a case from the auditing offices Working in the city of Tripoli. Which summed up to 61 offices in the second step.We used a Sheet of Questionnaire to collect the needed data from the case of study And this procedure was chosen because it was consistent with the program of study. The sheet of Questionnaire included 47 questions; Therefore, it was divided to four Main parts : - Part - 1 Information on the filling of the questionnaire. Part - 2 Information on the Standards of auditing practiced in Libya. Part 3 Information on the effectiveness of the standards practiced in Libya. Part - 4 Information on the extent of consistency of the rules of independence enlisted In the International Auditing Standards with the professional practices in Libya.The Sheet of Questionnaire related to the study was distributed to the chosen case of Study of Libyan auditors who practice the profession of auditing in the city of Tripoli, where the number of participants who answered the questionnaire and who Were contacted by the researcher reached 122 legal auditors who represent 61 Auditing Offices. This number represents the intended auditing offices, the owner, and group of partners and other auditors who work there. Where the average of the answers represent 90% of the distributed sheets, then the Statistical analysis for the received data in the questionnaire have been programmed By the computer by using the statistical SPSS Program for analyzing these data then By emptying the received answers from sheets of questionnaire in computer and Making dual analyzing for the data to achieve the results of the study.In the end of her study, the researcher concluded to accept the assumptions of this Study and to point out that the standards of auditing that the Libyan auditors Implement is a combination or mixture of a variety of American, British and International and this mixture is not suitable for organizing professions in Libya and The rules of independence that are enlisted in the International Auditing standards is Not consistent with the Professional practice in Libya.The most essential recommendation that the researcher emphasizes in the end of her Research is to put local auditing standards that bear features of the Libyan Environment and the characteristics of the Libyan auditor or depending on International standards and rectifying them with what is compatible with the Libyan Auditor and. Environment Socialist Peoples Libyan Arab Creat.
أسمهان علي موسي (2008)
Publisher's website

المشروعات الصغيرة والمتوسطة في ليبيا الطموح والتحديات الداخلية

تعتبر المشروعات الصغرى والمتوسطة ذات أهمية كبيرة في جميع دول العالم وخاصة في الدول النامية، لما لها من دور ايجابي وهام في توفير فرص عمل لجميع الفئات الاجتماعية بما يسهم في زيادة الدخل وتحقيق الاكتفاء الذاتي جزئياً لبعض السلع والخدمات التي يحتاجها المجتمع. هذا وتنتشر المشاريع الصغرى والمتوسطة في مجالات عديدة كالتجارة والصناعة والخدمات وغيرها من القطاعات الاقتصادية الأخرى. arabic 117 English 0
محمد ابوالقاسم سالم يخلف, (1-2015)
Publisher's website