قسم الهندسة الكهربائية والالكترونية

المزيد ...

حول قسم الهندسة الكهربائية والالكترونية

قسم الهندسة الكهربائية والإلكترونية من الاقسام الرائدة بكلية الهندسة بجامعة طرابلس حيث تم إنشاؤه مع إنشاء الكلية في عام 1961 م ، واستمر منذ ذلك الوقت في أداء مهمته الأساسية في تخريج أفواج متلاحقة من المهندسين في تخصصات شعبه الثلاث

شعبة هندسة الاتصالات

شعبة هندسة القوى الكهربائية

شعبة هندسة الحاسوب والتحكم ( أنشئت 2002)

لتعمل هذه الأفواج في كافة قطاعات الإنتاج والخدمات ولتشارك بفاعلية في حركة التطور والتنمية ،

ويساهم القسم كذلك في تقديم خدماته العلمية والاستشارية للمجتمع وحل المشاكل الفنية في مجالات اختصاصه ، ويتولى تسيير البرنامج العلمي والبحثي بالقسم 49 عضو هيئة تدريس في التخصصات المختلفة ذات العلاقة . كما يساهم في اعمال القسم عدد من المعيدين وعدد من مهندسي وفني المعامل والاداريين ، ونظراً لما يتمتع به القسم من سمعة جيدة وتطور سريع ومتسارع في مجال تخصصه فإن إقبال الطلاب على الالتحاق بالدراسة في القسم في تزايد مستمر، حيث بلغ عدد الطلبة المسجلين في الفصل الدراسي خريف 2023 ما يزيد عن 1250طالباً وطالبة  60% منهم ذكور و40% اناث .

كما ساهم القسم في إعداد الكوادر اللازمة للعملية التعليمية سواء على مستوى القسم أو الأقسام المناظرة بالجامعات والمعاهد العليا وذلك من خلال برنامج الدراسات العليا بالقسم والذى بدأ سنة 1980 م  ويشارك به معظم أعضاء هيئة التدريس بالقسم ، وقد بلغ عدد من تحصل على درجة الماجستير حتى نهاية الفصل الدراسي ربيع 2022 اكثر من 100 خريج وينخرط في البرنامج حاليا ما يقارب 60 طالب وطالبة ، كما تم اعتماد القسم لتدريس ومنح درجة الدكتوراه وتم اعتماد برنامج مكتمل تم اعداده من قبل نخبة من أعضاء هيئة التدريس بالقسم على ان يتم الشروع به قريباً وبالتعاون مع الأقسام المناظرة في الجامعات العالمية المرموقة الأخرى .

يحتاج تنفيذ البرنامج الدراسي لنيل درجة البكالوريوس عشرة فصول دراسية ويحتوي على 149 وحدة دراسية موزعة كالاتي :-

أولاً مقررات المرحلة العامة

العلوم الإنسانية                                                         10

العلوم الأساسية العامة                                                 30

العلوم الهندسية العامة                                                  16

ثانياً مقررات القسم

المقررات التخصصية الأساسية الملزمة لكل الشعب بالقسم        48

المقررات الهندسية التخصصية                                       39

المقررات الهندسية التخصصية الاختيارية                          6

حقائق حول قسم الهندسة الكهربائية والالكترونية

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

53

المنشورات العلمية

49

هيئة التدريس

1292

الطلبة

11769

الخريجون

البرامج الدراسية

ماجستير - اتصالات

 The department currently awarding MSc degree in three disciplines which are: Program I: Communication Program II: Control Program III: Power ...

التفاصيل

من يعمل بـقسم الهندسة الكهربائية والالكترونية

يوجد بـقسم الهندسة الكهربائية والالكترونية أكثر من 49 عضو هيئة تدريس

staff photo

د. وائل صالح محمد أبوغريس

د. وائل صالح أبوغريس هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم بقسم الهندسة الكهربائية والإلكترونية بكلية الهندسة. يعمل د. وائل صالح أبوغريس بجامعة طرابلس كأستأذ مساعد منذ 5 مارس 2017 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه.

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم الهندسة الكهربائية والالكترونية

Modeling and Design of Reconfigurable Multi-Band Frequency Selective Surface

In this paper, we have proposed a reconfigurable multiband cell frequency selective surface with high selective frequency performance. A single layer ring loop, square loop and cross dipole elements with four switch form the reconfigurable multiband frequency selective surface (RFSS) unit cell proposed in this paper. The cross dipole structure is combined with the square loop and ring loop components to provide multi-band function. The proposed structure of RFSS can be used for many applications to pass or reject different frequency bands below 12 GHz. The proposed design is simulated and optimized using commercially available Ansys HFSS software.
Adel Saad Emhemmed, Luojen S Jerbi, Nuredin Ali Ahmed, (5-2021)
Publisher's website

Performance Evaluation of VoIP over Wireless Local Area Network

Abstract Wireless local area networks (WLANs) have been rapidly developed in recent years. It is used for various applications. VoWLAN, which transmits VoIP data over WLANs, shows its amazing attraction and constitutes one of the most flourishing applications nowadays in WLANs. One of Wireless Local Area Networks (WLAN) main drawbacks, when compared to wired networks, is that WLANs are less predictable and efficient. Wireless physical medium is harder to be controlled than physical wire. WLAN medium is also unlicensed, and thus susceptible to interferences produced by other devices. Therefore, great effort is being done in order to obtain Quality of Service (QoS) in real-time voice communications using WLANs. This topic has opened plenty of new research lines to upgrade current WLAN standards. In this thesis, a study is carried out for the behavior of new Medium Access Control (MAC) protocols defined in IEEE 802.11e draft standard Enhanced Distributed coordination function EDCF as well as for its subsequent modified versions. The Adaptive Enhanced Distributed coordination function AEDCF, designed to support QoS when providing voice communication services between stations in WLAN. Also presents experimental results obtained from simulations, and compare our results with simulations made using IEEE 802.11 standard MAC. The simulation work was done using NS-2 simulator, with the addition of specific modules for 802.11e. A performance comparison is carried out between the modified MAC scheme and IEEE standard MAC scheme, using Experimental simulation models. It is found that the adaptive technique method not only increases the medium utilization ratio and lowers the collision rate by more than 50%, but also enhances vii the overall throughput by around 20% compared with the basic IEEE 802.11DCF technique.
حسين ابراهيم ازويه (2010)
Publisher's website

Comparative Study and Evaluation for Application of Artificial Neural Network and Conventional Controller for Dc-Motor

Abstract The DC motor drives one of the high performance drives that still in competition in industrial application, because of its high performance, robustness, and its lower cost compared with AC motor drives.Due to its majority applications, the separately excited DC motor driver is studied. In order to improve, three independent controller design using classical proportional - integral – derivative, linear quadratic regulator and artificial neural network are considered.The Performance of these controllers has been verified through simulation based on MATLAB/SIMULINK software tools. According to the obtained simulation results, it is found that, an artificial neural network can achieve a better transient and steady state response in comparing to the other two design method. Consequently, the superiority of ANN controller over conventional proportional - integral – derivative is demonstrated this shows the superiority of artificial neural network controller over conventional and linear quadratic regulator controllers.
.زينب إبراهيم علي (2014)
Publisher's website