كلية التقنية الطبية

المزيد ...

حول كلية التقنية الطبية

حقائق حول كلية التقنية الطبية

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

14

المنشورات العلمية

95

هيئة التدريس

38

الطلبة

37

الخريجون

البرامج الدراسية

تخصص

...

التفاصيل
تخصص علوم المختبرات الطبية

...

التفاصيل

من يعمل بـكلية التقنية الطبية

يوجد بـكلية التقنية الطبية أكثر من 95 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ. نجلاء عامر ميلاد اليونسي

نجلاء هي احد اعضاء هيئة التدريس بقسم علم العلوم المحتبرات الطبية بكلية التقنية الطبية. تعمل السيدة نجلاء بجامعة طرابلس كـمحاضر منذ 2016-08-25 ولها العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصها

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في كلية التقنية الطبية

Attitude of Dental Clinicians Towards Flexible Dentures: A Questionnaire Survey in Libya

Background: Management of partially edentulous patients with hard and soft tissue undercuts is complicated, and the use of flexible dentures for these cases offers dual advantages of aesthetics and flexibility. However, research shows a varying preference for flexible dentures among general dental practitioners, prosthodontists, and other dental specialties. Objectives: The aim of this study was to survey the attitude and awareness of a sample of Libyan dental clinicians towards advantages, disadvantages, indications, and contraindications of flexible dentures. Material and methods: A descriptive cross-sectional study was conducted among 250 dentists currently practicing in different cities of Libya. Only 218 dentists responded. Using Google form software, a self-administrable e-questionnaire consisting of thirty-one multiple choice questions with "yes," "no" or "not sure" answers encompassing major aspects of flexible dentures was conducted through an online survey. Results: Out of 250 Libyan dentists to whom the questionnaire was sent, only 218 dentists responded and our results revealed that the respondents were females more than males with a ratio (2:1) and more than half of them were of age group (35-60 years) work in governmental dental practice with more than ten years of experience and 34.9% of them prefer and often offer flexible dentures to their patients. The majority of respondents with a long-term success of the flexible denture were prosthodontists who had more than ten years of experience with a correct response rate of more than 50% of questions that reflected their attitude and knowledge. Conclusions: Despite the fact that flexible dentures are not taught in Libyan universities of dentistry, about more than one-third of respondents prefer and recommend this treatment to their patients, and the long-term success of these prostheses was dependent on clinicians' education and their clinical experience.
Yusra Muftah Saad Elfaidy, Warida Abdalla Elnaihoum, Aseidah Abdullah Elgotrany(4-2022)
Publisher's website

Investigation of the spiral secretion pattern of the serine protease autotransporter, EspC using innovative fluorescent labelling approaches

الإشريكية القولونية المعوية (EPEC) هي أحد مسببات الأمراض الإسهالية التي تنتمي إلى البكتيريا المعوية وتعتبر السبب الرئيسي للإسهال الطفولي الحاد في الدول النامية. أثناء ظهور العدوى ، يحقن EPEC مجموعة متنوعة من بروتينات المستجيب في الخلايا الظهارية المضيفة باستخدام نظام إفراز النوع الثالث (T3SS). يتم ترميز هذه المؤثرات داخل جزيرة الإمراضية (PAI) تسمى موضع إمراض الخلايا المعوية (LEE). يفرز EPEC أيضًا سيرين بروتياز EspC غير المشفر LEE (بروتين C المفرز EPEC) في البيئة خارج الخلية. يخرج هذا الناقل التلقائي (AT) من EPEC من خلال نظام إفراز من النوع الخامس (T5SS) ويتم تسليمه لاحقًا إلى الخلايا المضيفة بواسطة T3SS. لا تزال الخطوات الدقيقة التي يتم من خلالها إفراز مادة EspC غير معروفة. باستخدام كل من المجاهر الضوئية التقليدية والمتقدمة ، يظهر هنا أن EspC الموسومة بعلامتين مختلفتين من الفلورسنت تحدد موقع هيكل يشبه الهيكل الخلوي البكتيري الحلزوني عندما يكون مجال البرميل مرتبطًا به. تم استبعاد أن التشكيل اللولبي كان من صنع التجميع. علاوة على ذلك ، فإن إنتاج AT (AaaA ، مشتق من Pseudomonas aeruginosa) أنتج أيضًا هياكل لولبية تشبه تلك التي لوحظت مع EspC. تسبب الاضطراب في بنية الهيكل الخلوي البكتيري المتماثل أكتين MreB مع مركب إيزوثيوريا S- (3،4-ثنائي كلورو بنزيل) (A22) إلى تعطيل توطين EspC-mCherry. علاوة على ذلك ، أدى إنتاج EspC-mCherry في طفرة E. coli SecA إلى إنشاء أنماط توطين متغيرة. بشكل جماعي ، تشير هذه النتائج إلى أن التوطين الحلزوني لـ EspC يعتمد على مجال C-terminal β-برميل ، و Sec translocon و homologue MreB ، ويبدو أن مسار الإفراز الحلزوني هذا محفوظ بين ATs. هناك حاجة إلى مزيد من التحليل للكشف عن الآلية الجزيئية الكامنة وراء التكوين الحلزوني لكشف لغز إفراز AT ، وبالتالي تمكين تطوير أهداف وعلاجات علاجية جديدة.
Mahmoud M. Ashawesh(12-2016)
Publisher's website

LIBYAN MEDICAL EDUCATION: CHALLENGES TOWARD WFME CRITERIA

More Abstract This work shares Libyan experiences with medical education accreditation, as well as the challenges that the system faced in meeting the criteria of the World Federation of Medical Education (WFME). WFME, which was founded in 1972, is an international organization concerned with the education and training of medical doctors. WFME was initiated on the initiative of the WHO and the World Medical Association (WMA) with the goal of reviewing bodies that accredit basic medical education. The worldwide task force on accreditation in medical education was founded in 2004 by WHO and the WFME. In the same year, 26 members from 23 countries representing all six WHO–WFME regions assembled to discuss how WHO and WFME could assist in the establishment of long-term accrediting systems to ensure high-quality medical education. By 2024, all candidates must obtain a graduation certificate from a program certified by an entity that meets WFME or other international requirements for an accrediting system, according to the Educational Commission for Foreign Medical Graduates. Thereafter, accreditation for all health training programs by 2020 was indorsed as part of the WHO’s Worldwide Strategy on human resources for health: workforce 2030 and was recommended by the WMA. In response to these regulations, the NCQAA has started to prepare “the National Standards Manual for Basic Medical Education” and further connect with all Libyan medical faculties to comply with these criteria, while linking with the WFME. This is based on the WHO endorsement that all countries to apply accreditation mechanisms for health training institutions by 2020. Now it is a time to call for a rigorous auditing system in addition to assessment mechanisms in order to warrant ongoing quality control, and the quality control agency should be self-governing of external encouragement and have only an academic agenda. Finally, all medical schools that have decided to be recognized by the WFME, must have strengthened their ability to face challenges and start adapting these regulations and standards. The construction of networks, alliances, and associations between Libyan medical faculties are encouraged as an efficient approach for implementing and obtaining this accreditation.
Ahmed Elbadri M Atia(11-2021)
Publisher's website