قسم الإحصاء والاقتصاد القياسي

المزيد ...

حول قسم الإحصاء والاقتصاد القياسي

يعد قسم الإحصاء والاقتصاد القياسي من احدث التخصصات بالكليةفقد تأسس القسم  في عام  2000م والذي جاء تلبية لمتطلبات سوق العمل في الحاجة الي وجود موارد بشرية متخصصة في مجال الإحصاء والاقتصاد القياسي حيث يسعى قسم الإحصاء والاقتصاد القياسي لتحقيق رسالته من خلال تقديم برامج تعليمية ذات جودة عالية وذلك من خلال تنوع طرق التدريس والمناهج الشاملة ذات الارتباط الوثيق باحتياجات المجتمع وسوق العمل، كما ويهدف الى التوسع في برنامج الدراسات العليا لمرحلة الماجستير حيث يقدم العون الإحصائي والقياسي لغير المتخصصين في مجالي الإحصاء والاقتصاد القياسي من خلال الدورات التدريبية وورش العمل والاستشارات.

حقائق حول قسم الإحصاء والاقتصاد القياسي

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

2

المنشورات العلمية

7

هيئة التدريس

10

الطلبة

0

الخريجون

من يعمل بـقسم الإحصاء والاقتصاد القياسي

يوجد بـقسم الإحصاء والاقتصاد القياسي أكثر من 7 عضو هيئة تدريس

staff photo

د. محمد الصيد احميد احميد

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم الإحصاء والاقتصاد القياسي

Analysis of M/M/1/N Queueing System with Encouraged Arrivals, Feedback, Catastrophe and Retention of Reneged Customers

This paper aims to derive the analytical solution of the truncated single-channel queue: M/M/1/N at the steady state by adding the concepts of encouraging arrivals, feedback strategy, catastrophe, and retention of reneged customers. Using the iterative method obtain the probability that there are n customers in the system, the possibility of a vacuous system, and some performance effectiveness measures. Some important queueing models are exceptional cases of this system. Some numerical values are given for the additional concepts to show the effect of the (arrival rate, and catastrophe rate) on the model so that the companies implementing this model work to reduce the harmful ones.
M.akhdar(7-2022)
Publisher's website

A Recent Treatment for M/D/1 queueing Model with Encouraged Arrivals

This paper aims to derive the analytical solution of the truncated single-channel queue: M/D/1 at the steady-state by adding the concept of encouraging arrivals. Using the iterative method and the probability generating function method obtain the probability that there are n customers in the system, the possibility of a vacuous system, and some performance effectiveness measures. Some numerical values are given for the additional concept to show the effect of the (arrival rate, encouraging arrivals) on the model so that the companies implementing this model work to reduce the harmful ones.
M.Akhdar(1-2022)
Publisher's website