كلية طب وجراحة الفم والأسنان

المزيد ...

حول كلية طب وجراحة الفم والأسنان

كلية طب وجراحة الفم و الأسنان هي إحدى كليات جامعة طرابلس  أنشئت في ليبيا سنة    1987.   الدراسة بها مرحلة من مراحل التعليم العالي.  تقع الكلية فى منطقة صلاح الدين بالقرب من الاشارة الضؤية  و يتكون مبنى الكلية من 3 طوابق تشمل الاقسام العالمية  العيادات والمعامل الدراسية و بعض قاعات المحاضرات والإدارة والمكتبة .

كلية طب و جراحة الفم و الأسنان كانت ولازالت تهدف إلى إعداد كادر طبي متخصص في مجال طب وجراحة الفم والأسنان، وأطباء الأسنان يؤدون دورا هاما في مجال  المحافظة على صحة الفم والأسنان بل وفى الصحة العامة. ويعد  طبيب الأسنان هو المسؤول عن تشخيص الأمراض التي تصيب الفم سواء الأنسجة الصلبة منه كالأسنان وعظام الفكين، أو الأنسجة الرخوة كاللثة واللسان وغيرها، ومن ثم يقوم بعلاجها. ف الدور الرئيسي لأطباء الأسنان هو المساهمة في تحسين صحة الفم كجزء من الصحة العامة

حقائق حول كلية طب وجراحة الفم والأسنان

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

38

المنشورات العلمية

119

هيئة التدريس

2523

الطلبة

6905

الخريجون

البرامج الدراسية

بكالوريوس - طب وجراحة الفم والاسنان

تعتمد كلية طب وجراحة الفم واالسنان على نظام العام الدراسي، حيث يدرس الطالب خلال كل عام دراسي مجموعة من المقررات الدراسية وفقا لنظام الساعات المكتسبة ، والمدة الزمنية المخصصة لكل عام دراسى لإلقاء المحاضرات تتراوح بين 28 و 34 ساعة أسبوعاً ، على حسب الخطة الدراسية للعام الدراسي...

التفاصيل

من يعمل بـكلية طب وجراحة الفم والأسنان

يوجد بـكلية طب وجراحة الفم والأسنان أكثر من 119 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ. محمد منصور محمد بن حكومه

رئيس قسم مكلف ومحاضر في قسم العلاج التحفظي وعلاج الجذور كلية طب وجراحة الفم والانسان طرابلس. محاضر زائر وممتحن في كليات الاسنان الزاوية / زليتن/ مصراتة/ الزنتان/ صرمان. عضو مؤسس في الجمعية الليبية للعلاجات اللُبية .

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في كلية طب وجراحة الفم والأسنان

Evaluating and Improving the Assessment and Consistency of Feedback within the Clinical Skills Laboratory at Dundee Dental School

Conservative and fixed prosthodontic concepts and techniques are introduced to second and third year dental students through participation in a clinical skills laboratory courses at Dundee Dental School. These courses contain a didactic portion during which learn the theoretical aspects of conservation and fixed prosthodontics. Throughout the UK, students rely on different interpretations by different Dental Schools of conservation and fixed prosthodontic methods multiple for application, reinforcement and enhancement of theoretical principles during a simultaneous laboratory portion of the courses. School examiners teaching the courses are expected to provide consistent formative and summative feedback of the student performance. Low reliability of examiners may lead to student confusion and frustration (Haj-Ali and Feil, 2006). Therefore, the maxim “Assessment drives learning”(Miller, 1990, Wass et al., 2001, Manogue et al., 2011, Norcini et al., 2011, Vander Vleuten et al., 2012), can be used to understand the problem provide at least a partial solution. In summary, student learning to determine the clear nature of the problem, analyse the problem in detail and the skills to solve the problem, are essential to motivate the student to learn. This thesis is focused on the assessment and feedback of student performance in order to identify the most common problem. In further chapters, clarification and further definition the problem will be reported clearly. Then, researcher will conclude whether or not the problem can ultimately be solved. If the problem is defined poorly or not completely understood, it is much more difficult to solve than a problem …
Ahmed Amru Mohamed Mhanni(1-2018)
Publisher's website

Effect of Veneering Technique on Color Matching of Translucent Ice Zirconia Substructure Veneered with Lithium Disilicate Using Pressable Technique Versus Conventional Layering Technique: An In-Vitro Study

ABSTRACT Aim. This study evaluated the effect of different veneering techniques on the color of translucent Ice zirconia substructure. Methods. A total of twenty translucent Ice Zirconia disc samples 12 mm in a diameter, 0.5 mm in thickness were designed and constructed using zirkonzahn system. The samples were classified into two groups: Group I: (n = 10) veneered by layering technique using IPS emax Ceram 1.0 mm thickness, dentin shade A2. Group II (n = 10) veneered by press-on technique using IPS emax press in-got 1.0 mm thickness, shade A2. Twenty composite resin discs 12mm in diameter and 5mm in thickness in A3 shade, were fabricated to be bonded to ceramic specimens using Dual-curing translucent rely X Unicem automix Self-Adhesive Resin luting cement. The color measurement was done using a spectrophotometer unit and ΔE was calculated. Color parameters were obtained using a spectrophotometer and were used to calculate color difference value with the preselected required color A2 tab according to Vita Classical shade guide (target shade). Color difference value (ΔE=3.7) was considered a clinically acceptable color match. Data were presented as means and standard deviation (SD) values. The independent t-test was used to compare between veneering techniques with 1mm veneer thickness. Results. The results showed that veneering techniques had a significant effect on mean (ΔE) values at P ≤ 0.001. The Press-on technique showed higher statistical significance difference (ΔE) Values (4.55±0.93) than layering technique (ΔE) Values (2.25±1.04) at p ≤ 0.001. Conclusion. The proper color matching of veneered zirconia is greatly affected by the veneering techniques. The layering technique is preferred regarding color matching.
Nourelhouda Salaheddin Misurati, Noora Berhaim, Milad Eshah, Mohamed Zeglam(7-2022)
Publisher's website

evalution of soft and hard tissue changes after bimaxillary surgery in cllass iii orthognatic surgery

Evaluation of soft and hard tissue changes after bimaxillary surgery in class III orthognathic surgery
Badma mustafa gandila(10-2020)
Publisher's website