قسم الهندسة الكيميائية

المزيد ...

حول قسم الهندسة الكيميائية

قسم الهندسة الكيميائية هي إحدى فروع الهندسة الحديثة التي تهتم بالصناعات الكيميائية والبتروكيميائية وتصنيع النفط والغاز، وقد تم افتتاح القسم في السنة الجامعية 1968-1969م، كأحد أقسام كلية الهندسة، وقد تم التخطيط ووضع برنامج أكاديمي يهدف إلى إعداد المهندسين المتخصصين القادرين على إدارة وتطوير مصانع وآلات العمليات الكيميائية وكذلك تشغيل المرافق الصناعية الكيميائية والخدمية المختلفة. 

حقائق حول قسم الهندسة الكيميائية

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

28

المنشورات العلمية

32

هيئة التدريس

336

الطلبة

47

الخريجون

البرامج الدراسية

بكالوريوس
تخصص الهندسة الكيميائية

...

التفاصيل
الاجازة العليا
تخصص الهندسة الكيميائية

علي المنتسب للبرنامج -      أن يجتاز 25 وحدة دراسية من مقررات الماجستير موزعة كالتالي:1.    خمس عشرة وحدة دراسية من المقررات الإجبارية.2.   سبع...

التفاصيل

من يعمل بـقسم الهندسة الكيميائية

يوجد بـقسم الهندسة الكيميائية أكثر من 32 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ.د. الصادق صالح الطاهر الرجيبي

الصادق الرجيبي هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم الهندسة الكيميائية بكلية الهندسة. يعمل السيد الصادق الرجيبي بجامعة طرابلس كـأستاذ مشارك منذ وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم الهندسة الكيميائية

Flow assurance

دراسة ضمان التدفق هو احدي أهم العمليات التحليلية لمرور الزيت والغاز خلال الأنابيب والمعدات البتروكيميائية. هذه الدراسة تساعدنا فى تصميم وتشغيل وصيانة خطوط الزيت و الغازوخاصة الخطوط الموجودة في أعماق البحار. يعتبر الشمع والهيدريت من أهم المشاكل التى تواجه نقل الزيت والغاز عبر الأنابيب هذه المشاكل تكلف خسائر مالية كبيرة عن طريق اغلاق جزء من انابيب نقل الزيت والغاز. ولتجنب الوقوع فى خطر الهيدريت والشمع يجب ان تكون كل من درجة الحرارة والضغط بعيدة عن تكون الشمع والهيدريت. تضمنت هذه الدراسة تضمنت فحص تأتير كل من اللزوجة, متوسط الوزن الجزئ, نسبة الشمع, سمك العازل, الزمن ودرجة الحرارة الخارجية على ترسب الشمع على جدار أنابيب النقل. وكذلك قمنا بدراسة متى وأين يتكون الهيدريت باختيار زيوت وغازات مختلفة. من أهم النتائج التى تحصلنا عليها من خلال دراسة ترسب الشمع على الأنابيب وتكون الهيدريت كالأتي :أقل لزوجة في الزيوت الشمعية كانت عنده أعلى قيمة ترسب الشمغ علي الأنبوب .زيادة سمك العازل ودرجة الحرارة المحيطة تقلل ترسب الشمع على الأنابيب .زيادة زمن التشغيل تزيد من ترسب الشمع علي الأنابيب .دراسة تكون الهيدريت باستخدام برنامج كمبيوتر (HYSYS وPVTSIM) كانت النتائج المعملية قريبة من النتائج المعملية عند درجة حرارة وضغط منخفض. اضافة مواد كيميائية احدى الطرق التى تبعدنا عن خطر تكون الهيدريت. Abstract Flow assurance is the analysis of thermal, hydraulic and production chemistry issues during the flow of fluids through pipelines and process equipments in the oil and gas industry. These issues arise during the design, operation and maintenance of Gas/oil supply systems, which are often in deep water or challenging environments. Flow assurance studies are usually carried out at design and production stages to insure oil and gas flow in pipe lines and process equipment without any problems. Wax and hydrates are problems associated while gas and oil are transported. Wax deposition is a serious field problem encountered during crude oil production that causes plugging of pipe line, well tubing and process equipment. Wax crystals lead to oil high viscosity and decreased pumping capacity. Gas hydrates are a well-known problem in the oil and gas industry and cost millions of dollars in production and transmission pipelines. To prevent this problem, it is important to predict the temperature and pressure under which gas hydrates will form. This work aims to investigate the major flow assurance aspect (wax deposition and hydrates formation) in flow lines. This may include; Effect of oil viscosity, oil wax percent, average moleculer weight of oil, ambient temperature, insulation thickness and time duration on wax deposition rate in pipelines. In addition concerning hydrates, the main important issue is when and where hydrates will form in flow lines and gas pipelines. five different oils and different gases from literature where selected and utilized as working examples.The important results of wax deposition and hydrate formation are as the following: The lowest viscosity of five crude oils give us the maximum total volume deposition.Increasing of insulation thickness and ambient temperature causes decreasing wax layer deposition.Increasing of time duration causes increasing of wax layer thickness. Hydrate formation by using HYSYS and PVTSIM at law temperature and law pressure is closed to the hydrate formation by experimentally. Adding chemicals (inhibitors) saved the gas through a pipeline from the risk of hydrate formation. The obtained results show that wax deposition and hydrates formation can be predicted with good accuracy with computer soft ware.
المبروك فرحات المسلاتي (2014)
Publisher's website

Reduction of Automobile Carbon Dioxide Emissions

The automotive industry is one of the major manufacture sectors in developed nations. It accounts for almost 5% of total manufacture value of industrialized countries such as USA, Japan, France and England. The automobiles are also an essential end user of gasoline and naphtha. This leads to environmental impact with major contribution to output of greenhouse gases. In 2000 transportation contributes around 20 percent of world carbon dioxide emissions. International environmental standards and specifications organizations wary about the long term effect of carbon dioxide emissions. Adding to the environmental impact, the expected shortages in the supply of petroleum products productions in the near future are leading factors for producing more fuel efficient vehicles. The adoption of producing body cars light in weights to minimize the fuel consumption becomes major priority in automobile industries in recent years. Body cars produced from fibber-glass reinforced thermoplastics is investigated in this paper from carbon dioxide emissions point of view. The objective is to reach major reductions in the amount of carbon dioxide emitted. This was achieved due to the considerable weight reduction of the automobile body reaching to 30% saving in fuel consumption. Polypropylene reinforced with fibber-glass is prepared in our laboratory. The stress strain time correlation is modelled in order to produce the blend appropriate for the production of body cars with acceptable specifications. A single screw extruder is used to prepare the required samples. Mathematical models are used to evaluate stress strain correlations of the reinforced samples. Additions of 30% fibber-glass to the blend lead to produce cars with the required stress specifications.
abdulati Elhadi tater Elalem, M. S. EL-Bourawi (1-2010)
Publisher's website

أساسيات هندسة التفاعلات الكيميائية

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على نبينا محمدإمام المرسلين وبعد,,,, تبلورت فكرة تأليف هذا الكتاب من واقع افتقار المكتبة العربية إلى مصادر باللغة العربية في مختلف التخصصات العلمية وفي مقدمتها التخصصات الهندسية, وكذلك من الإحساس بحاجة الطلبة وأعضاء هيئة التدريس غلى مثل هذه المصادر, حيث يأتي هذا الكتاب استجابة لهذين الدافعين القويين, ومساهمة متواضعة في إثراء المكتبة العربية, وليكون مصدرا باللغة العربية في مادة هندسة التفاعلات الكيميائية التي تندرج ضمن تخصص الهندسة الكيميائية وتتعلق أساسا بتصميم المفاعلات الكيميائية المستخدمة في عديد الصناعات الكيميائية وفي مقدمتها الصناعات الكيميائية القائمة على النفط والغاز الطبيعي .
د. عبد الله على عمار بلوط (1-2018)
Publisher's website

قناة قسم الهندسة الكيميائية

بعض الفيديوات التي تعرض مناشط قسم الهندسة الكيميائية

اطلع علي المزيد

قسم الهندسة الكيميائية في صور

الالبومات الخاصة بفعاليات قسم الهندسة الكيميائية